Del 2: Master Hypnoterapeut

På del 2 af vores hypnoterapiuddannelse bliver du videreuddannet og certificeret til at kunne arbejde med avancerede teknikker. Efterfølgende opnår du titlen Eksam. Avanceret Master Hypnoterapeut. Denne titel repræsenterer den højeste ekspertise inden for hypnoterapi og specialiserede behandlingsmetoder.

Uddannelsen henvender sig til dig, der ønsker at løfte din hypnoterapeutiske praksis til nye højder, til dig, der vil specialisere dig i områder som traumebehandling, tilknytningsmønstre, skam, identitet eller smertebehandling, og til dig, der ønsker at tilbyde mere dybdegående terapi i din praksis. Samtidig er uddannelsen for dig, der søger personlig udvikling og vil udforske dit eget potentiale undervejs.

Introduktion

Velkommen til del 2 af vores hypnoseuddannelse – den videregående uddannelse, der bygger videre på din grunduddannelse og giver dig en dybere indsigt i både hypnose og psykoterapi. Mange hypnoterapeuter oplever, at det kan være svært at finde en relevant videreuddannelse, der virkelig taler ind i det terapeutiske felt, vi arbejder med. Ofte er vejen til momsfritagelse fyldt med obligatoriske fag som anatomi og fysiologi, der ikke nødvendigvis styrker din evne til at blive en bedre terapeut.

Hos Hypnosehuset Danmark har vi derfor udviklet en videregående hypnoseuddannelse, der opfylder de 410 lektioner, som SKAT kræver, samtidig med at den er målrettet hypnoterapeuters arbejdsfelt. Sammen med vores grunduddannelse på 250 lektioner, vil du med denne uddannelse opnå de 660 lektioner, der kræves for momsfritagelse og samtidig få en uddannelse, der styrker dine kompetencer som terapeut.

Uddannelsen til Eksamineret Avanceret Master Hypnoterapeut er skabt til dig, der forstår vigtigheden af dybt procesarbejde, både med dig selv og med dine klienter. Med fokus på både hypnoseterapi og psykoterapi, vil du blive endnu dygtigere til at navigere i den terapeutiske situation og til at være til stede med dine klienter på en sund og professionel måde. Vi dykker ned i specifikke problemstillinger som tilknytningsmønstre, offermentalitet, relationsarbejde, skam, identitet, traumebehandling og nervesystemet. Derudover arbejder vi med begreber som overføring, modoverføring, projektion og skyggearbejde.

Selvudvikling er en central del af uddannelsen. Du vil få indsigt i dine egne temaer og lære at forstå dig selv bedre som terapeut, hvilket er afgørende for at kunne se, høre og forstå dine klienter. Du lærer også at adskille dig selv fra klienten, så du kan arbejde professionelt uden at lade egne skyggesider påvirke behandlingen.

Uddannelsen inkluderer studiegruppearbejde mellem modulerne, klientarbejde, læsning af relevant faglitteratur og opgaveskrivning. Du får tid til fordybelse i de hypnoterapeutiske og psykoterapeutiske emner, teorier og metoder, der styrker dig som terapeut. Med denne uddannelse vil du kunne tiltrække flere og nye klienter, og du vil signalere en høj grad af faglighed og professionalisme.

Vi ser frem til at fortsætte din udviklingsrejse og opfordrer dig til at være ambitiøs – både på dine egne og dine klienters vegne. Undervisningen varetages af erfarne og professionelle undervisere med specialer inden for hver deres områder.

Næste uddannelsesstart

Vores næste uddannelsesstart er foråret 2025 og løber over flg. datoer:

  • Modul 1: 19.-21. feb. 2025
  • Modul 2: 4.-6. april 2025
  • Modul 3: 27. – 29. juni 2025
  • Modul 4: 5. sep. – 7. sep. 2025 Modul 5: 21. – 23.nov. 2025
  • Modul 5: 21. – 23. november 2025
  • Modul 6: 19. – 20. feb. – 2026

Vi starter kl 9:00 og slutter senest kl 16:30 hver dag. 

 

Pris

kr 39.000
  • Alt undervisningsmateriale inkluderet
  • Certificering og eksaminering
  • Undervisning af nogle af landets dygtigste undervisere

Visoner & mål

Vision

Vores vision er at tilbyde Danmarks bedste mulighed for en hypnoterapeutisk videreuddannelse.

Vi mener, at udgangspunktet for dyb og virkningsfuld terapi, er fokus og opmærksomhed på ”det hele menneske” (krop, sind og vores ”sande jeg”/vores transpersonlige lag), samt den gode og mærkbare relation mellem terapeut og klient.

Det er af afgørende betydning, at ”hjælperen”/terapeuten selv har gået vejen, og dermed er tryg ved at følges med et andet menneske ind i det, der er svært og sårbart. Dette arbejder vi særligt med på Del 2, ved at have fokus og opmærksomhed på den studerendes egne temaer, skygger og processer undervejs i uddannelsen.

  • Vores vision er at tilbyde vores elever muligheden for, at udvikle og udvide deres hypnoterapeutiske kompetencer væsentligt samt via ny viden, stærke redskaber og selvrefleksion opnå stor grad af selvudvikling og derved styrke deres terapeutfaglige ståsted.
  • Dette med henblik på, at give bedst mulig grobud for, gennem professionelt terapeutisk arbejde, at blive den bedst mulige “hjælper” til mennesker med sværere problemstillinger.

Mål

Uddannelsen stiler mod at arbejde mere dybdegående med dine terapeutiske færdigheder samt egenudvikling.
Herunder, at du bliver endnu mere fagligt og personligt velfunderet som terapeut og med fokus på egenudvikling og nye metoder, at gøre dig tryg og stærk som udøvende hypnoseterapeut gennem:

  • Større selvindsigt og selvudvikling
  • Dybere indsigt i og forståelse for psykologiske problemstillinger, som du møder i praksis
  • Sikkerhed i terapeutrollen gennem hands on øvelser og træning
  • Konkrete NYE hypnoterapeutiske samt psykoterapeutiske modeller, redskaber og teknikker
  • Øget teoretisk og faglig viden
 

En både personlig og faglig udviklende uddannelse. Undervisere med stort engagement og faglig stærke lige netop i deres niche. Det er en uddannelse med vægt på stor selvrefleksion via logbøger, studiegruppe, sparring, øvelser, klienter og undervisning.
Jeg kan varmt anbefale uddannelsen og muligheden for både det brede perspektiv og muligheden for at sætte spot på egen niche. Jeg står stærkere i dag som terapeut både i mødet med klienter men i den grad også i mødet med min indre verden .Hvis du sidder derude og ikke ved, hvem der skal være din underviser og vejleder- så vil jeg uden tøven anbefale Louise og Hypnosehuset Danmark- med største glæde og stolthed.

Laila Felicia Vester Nielsen

Praktisk information

Træningsklienter

Du arbejder med øve/træningsklienter som påbegyndes efter 1. modul. Du skal arbejde med 3-5 klienter gennem uddannelsen.

Studiegrupper

Studiegrupperne mødes mellem hvert modul. 
I skal mødes i studiegrupper minimum 7 gange. En studiegruppedag svarer til 8 timer.

Det anbefales at man er 3 eller 4 i en studiegruppe.

I forbindelse med studiegruppearbejdet arbejder de studerende med hinanden igennem terapeutiske forløb. Herudover øvelser og diskussioner relateret til det lærte på forgående modul.

Supervisionsgrupper

Der vil herudover være træningsdage/gruppe-supervisionsdage i mindre grupper med direkte supervision af underviser.

De superviserede træningsdage/gruppe-supervisionerne har primært til formål at øge elevens udbytte af træningen samt støtte op om elevens egen-udvikling både personligt og terapeut-fagligt.

Samtidig giver det hoved-underviserne mulighed for at have god føling med alle elever, at følge elevens udvikling tættere og dermed skabe stærkere fundament for evaluering og vejledning.

Der lægges vægt på den studerendes evne til at reflektere over egne temaer, personlige samt terapeutfaglige udvikling og praksis. Hertil udføres, efter hver studiegruppedag, logbog med processuel status. Logbogen afleveres på hvert efterfølgende modul. Logbogen er også med til at danne udgangspunkt for den studerendes eksamination.

Eksamen

Uddannelsen til Eksam. Avanceret Master Hypnoterapeut afsluttes med en kort skriftlig opgave og en mundtlig fremlæggelse.

Lokation

Uddannelserne afholdes i Hypnosehuset Danmarks egne lokaler i Vejle

Undervisningsform

Kendetegnet ved uddannelsen, særligt del 2, er fokus på læring igennem procesfokuseret undervisning, koblet med teori og færdighedstræning.
Vi arbejder med de studerendes egne temaer i plenum, i nænsomhed og respekt for det, der lever.
Vi tror på, at vi lærer bedst, ved selv at ”gå vejen” og vi bliver bedre til at støtte vores kommende klienter i deres dybe arbejde, når vi har mærket rejsen på egen krop. 
Hele vejen igennem vil du blive støttet i dine processer, da vi helt grundlæggende har fokus på at kende hver studerende og den rejse, han/hun er på.

Undervisningsmiljø

Èn af vores grundværdier som skole er, at læring og udvikling bedst finder sted i et trygt og opbakkende miljø. Dette er gennemgribende helt fra det første godmorgen til du står med dit eksamensbevis i hånden. 

TAK – bare TAK! Jeg har taget overbygningen på Hypnoterapeut uddannelsen ved Louise Bohnstedt, Hypnosehuset Danmark i Vejle. Det har været en rigtig god og meget lærerig oplevelse. Louise har båret os alle igennem på hendes vinger, sammen med de virkelig dygtige undervisere vi har haft. Jeg har lært SÅ meget. Jeg har fået nogle fantastiske brugbare og sikre værktøjer med hjem i min værktøjskasse. Det gør mig i stand til at hvile frit og trygt i processen med mine klienter i min egen klinik. Ikke på noget tidspunkt har jeg fortrudt, at have valgt Hypnosehuset Danmark til at varetage ansvaret for min læring. Jeg har virkelig følt mig tryg og støttet hele vejen. Louise og de andre undervisere har været tilstede, og til at få fat i. Både i undervisningstiden, men også udover, hvor jeg altid har følt jeg kunne få hjælp og svar, hvis jeg havde spørgsmål.
Hvis du sidder derude og ikke ved, hvem der skal være din underviser og vejleder- så vil jeg uden tøven anbefale Louise og Hypnosehuset Danmark- med største glæde og stolthed.

Vickie Dissing

Modul-indhold

Herunder kan du se en kort oversigt over modulerne på uddannelsen:

OBS: der gøres opmærksom på, at nedenstående moduler præsenterer uddannelsen som den ser ud i år. Ændringer i indhold etc KAN forekomme.

Modul 1 · Terapeutens rolle. Fundamentet i al terapi.
Underviser: Pia Ångman
 
Formål:
– Styrke dit terapeut-faglige fundament. Sikkerhed og bevidsthed om dig selv som terapeut samt hvordan den du er, påvirker den terapeutiske relation samt klientens udbytte.

Kort oversigt over modulet:

  • At være terapeut
    • Værdigrundlag, forståelse af din rolle, etik, praktik, egen udvikling/videreudvikling. Temaerne; Adskilthed og forbundethed & Overføring og modoverføring
  • Fænomenologi og Awareness
    • Skøn anvendelig terapeutisk metode med filosofisk refleksion over, hvorledes verden fremtræder for klienten (og terapeuten) som oplevelser i vores bevidsthed. Fokus på hele kroppens kommunikation af indre oplevelser giver stærke indsigter.
  • Relationskompetence – følelser og forsvar
    • Uddybning af hvad følelser er
    • Kontaktformer og forsvar/mestringsstrategier – hjælpe klienten til forståelse af egne forsvarsmønstre, og styrke klientens forståelse af eget ansvar i relationer

 

Modul 2 · Smertebehandling og Kognitiv hypnoseterapi.
Underviser: Åse Simonsen og Michael Beligiannis

Formål: 
– Lær at arbejde med smertebehandling 
– Lær metoder til kognitiv hypnoseterapi

Smertebehandling med hypnose

  • Undervisning ud fra den nyeste smertevidenskab,- den bio-psyko-sociale model.
  • At kombinere den bio-psyko-sociale model med hypnosen, kan give helt fantastiske resultater.
  • Arbejder ud fra erkendelsen, at man ikke kan adskille krop, psyke og sociale/kulturelle vilkår. Herunder også de traumer, som kan sætte sig som fysiske sygdomme på sigt i livet.

Åse har erfaring i at lave effektive interventioner, som kan afhjælpe et liv med komplekse og kroniske smerter. Åse arbejder på Tværfagligt Smertecenter på Århus Universitetshospital og er dermed opdateret på den nyeste smertevidenskab.   

Som kronisk smertepatient, har man en hverdag, hvor smerterne ofte giver mange følgesymptomer i form af f.eks. lyd- og lysfølsomhed, fatique, manglende hukommelse og koncentration, lav irritabilitetstærskel og desværre ofte også en følelse af skyld og dårlig samvittighed fordi man ikke føler, at man er den bedste udgave af sig selv som enten forældre, ægtefælle, medarbejder, kollega og ven/-inde m.m. 

Som terapeuter skal vi derfor forstå, hvordan smerterne bør betragtes ud fra den Bio-Psykosociale Smertemodel, som netop viser, hvor kompleks en situation der udløser og fastholder smerterne. En samlet indsats af psykoedukation, kognitiv adfærdsterapi og hypnoterapi kan sikre, at klienten får taget hånd om de forandringer, som kan gøres for at lindre smerteoplevelsen og forhåbentlig på sigt få smerterne væsentlig formindsket eller helt til at forsvinde.

I undervisningen vil Åse derfor have fokus på at koble viden om smertebehandling sammen med ACT (Acceptence and Commitment Therapy) og hypnose, således at du vil få konkrete redskaberne til hjælpe disse klienter’ via hypnoterapien. 

Underviser: Åse Simonsen

  • CBH – Kognitiv Hypnoseterapi

Formål: Introduktion til kognitiv hypnoseterapi, teori og metoder

Du bliver undervist i Kognitiv Hypnoseterapi (CBH) og får bl.a.:

– Redskaber til at arbejde med forskellige former for angst.

Underviser: Michael Beligiannis

  

Modul 3 · Tilknytning samt I.P.A. modellen
Underviser: Louise Bohnstedt, Pia Ångman 

Formål:
Du bliver introduceret til skygger og tilknytningsmønstre og lærer I.P.A. modellen. 
Herudover fokus på egenudvikling personligt og terapeutfagligt.

Kort oversigt over modulet:

  • Tilknytningsstile
  • I.P.A. modellen (Indsigt i Personlig Adfærd) – hvem er jeg, hvem er jeg i virkeligheden, hvem viser jeg udadtil
  • Hvordan udspiller vi vores dramaer igen og igen – og hvorfor?
  • Dramatrekant

Underviser i tilknytning: Louise Bohnstedt 
Underviser i I.P.A. modellen samt dramatrekant: Pia Ångman

 

Modul 4:     
Psykologiske temaer i det terapeutiske rum
Underviser: Pia Bjergholt Ångman

Formål:
– give dig større viden om psykologiske temaer, der ofte dukker op i terapi. En viden som du både aktivt og passivt kan benytte i dit terapeutiske og hypnotiske virke. Hjælp klienten til forståelse, accept, nye beslutninger, nye handlemåder

Kort oversigt over modulet:

  • Selvværd og Selvtillid
    • Forståelse for forskel og hvordan der arbejdes med begge temaer
  • Skyld og skam
    • Begge temaer figurerer ofte på et ubevidst plan hos en klient, og kan være særdeles tyngende. Bliv tydeligere på forskellen.
  • Identitet og naturlig livsudvikling
  • Naturlig udvikling gennem livet kan føles svært og give udfordringer – at blive søskende, voksen, kæreste, ægtefælle, forælder, gammel, etc.
  • Store livshændelser som død, fødsel, ægteskab, skilsmisse, etc. gør, at klienten skal redefinere egen identitet.

 

Modul 5 · Traumebehandling
Underviser: Louise Bohnstedt

Formål: Lær at spotte samt arbejde med traumer, herunder relationstraumer 

– Her har vi fokus på traumers opståen, indvirkning på vores liv, nervesystemet samt behandling. Vigtigheden i at blive bevidst opmærksom på eget nervesystem, egne mønstre samt adfærd. Hjælp til selvhjælp samt løsningsorienteret problembehandling. Du kan lære klienten at arbejde med sin relationelle hjerne. Du kan lære klienten at blive opmærksom på sine mønstre når klienten (eller du selv) går i “angst”, “forsvar”, eller gør sig selv mindre eller større end….  Og det gør du bl.a. ved at se på dine egne mønstre og nervesystem først og fremmest.

– Denne neuro-orienterede tilgang er særligt effektiv til behandling af bl.a. angst, selvværdsproblematikker og relationelle udfordringer hos klienten. Metoden arbejder fremadrettet med udgangspunkt i den erfarede bagage og klientens lærte “systemer”.

 

Modul 6: 

  • Eksamensforløb gennemføres som læringseksamen med fuldt fremmøde

Pensum

  • Udleveret materiale fra underviserne
  • 6 bøger (egenbetaling)